Sunday, December 28, 2008

Lyxmal


Jag är lite dålig på att vila. Alltså om vila betyder att ligga stilla. Men en aktivitet som jag tycker faller in under att "ta det lugnt" är att städa i garderoben. Så det har jag gjort i jul. Det är då jag upptäcker det! En mal, eller något annat skadedjur har gnagt på mina lyxkoftor. 

Redan för ett år sedan bestämde jag mig för att komprimera min garderob. Jeans, linnen, Converse, några blommiga klänningar och ett par lyxiga koftor i merino-/lammull är allt en kvinna (eller jag) behöver. 

Innan jag sa upp mig från en fast månadslön passade jag därför på att köpa några fantastiska koftor till en nästan skrämmande summa: Martin Margiela, Filippa K, Hungy Dory och Denimbirds

Tror ni inte att det här lilla garderobsdjuret har gnagt och gnavlat små hål i flera av dem?! Aaaaarrrrggghhhh! Lite på armen, lite på axeln ett bett på mudden. Vad gör man? Men jag blev nästan lika förvånad och lite förnärmad när jag rotade fram min snedknäppta, denimblå Filippa K kofta i morse. Inga gnaghål? What the f... "100% lammull" står det i nacken. Kan det stämma? Varför är det inga hål i den då? Duger den inte för den lilla finsmakaren? Eller är det inte lammull? Och hur kommer det sig att alla mannens tjocka, stickade tröjor är o-gnagda? 

1 comment:

Eva Ekeblad said...

Trist!

Jag tror att en del ullgarn är anti-malbehandlat i redan tillverkningen. Annat är det tydligen inte.