Wednesday, December 24, 2008

ABC



Åååå nu är jag igång! Tjohooo! Har ju längtat så efter att kunna börja lägga upp bilder på alla fina tavlor som ni har beställt inför julen. Alla har säkert inte haft julklappsöppning ännu så det är fortfarande för tidigt att visa för mycket. Men en som jag personligen har levererat och sett öppnas är lilla T´s ABC-collage. 

När jag var liten hade mormor och morfar en plansch i rummet där jag sov när jag hälsade på dem på landet. Det var fiskar på den. Massor av olika sorter. Namnet stod under på svenska och latin. Ägnade många kvällar åt att ligga och titta på den där tavlan. Lärde mig namn och utseende på de olika fiskarna. 

Jag har en teori om att man kommer ihåg sånna saker hela livet. Vet någon annan som lärde sig namnet på alla svenska kungar, för att det var en sån plansch som hängde i hennes sovrum. Hade därför en idé om att T kanske kan ligga och titta på alla bokstäver och lära sig dem om hon får en fin tavla av mig. Mamman och pappan blev också glada! 

8 comments:

Eva Ekeblad said...

Den är ju bara SÅ fin!

Och tack för ugglan ;-)

Anna Lena Mayor Ekeblad said...

Ja, den blev bra! Ska göra fler. Med andra färger på rutorna. Kanske slänga in några små biljetter, frimärken och knappar i collaget också. Tack för unicefet. Precis vad jag ville ha!

Anonymous said...

Såklart blev vi superglada! Sitter och pustar ut och beundrar fin-fina tavlorna väl hemma från stor-julen. Barnet är fortfarande spralligt, hur nån så liten kan orka så mycket, puh....

Anna Lena Mayor Ekeblad said...

Hoppas ni får vila lite idag! Å äta av alla dom där god resterna ... Fast lill-T vill nog inte vila. Hi hi hi! Hon är gjorda av pigghet!

Anonymous said...

Den är ju helt underbar! Å passar precis lika bra i ett "vuxenrum" som ett "barnrum". :)

Anna Lena Mayor Ekeblad said...

Åååå nu blir jag sugen på att göra ännu fler. Idag. Nej, skulle ju vila. Men fler ABC-tavlor i collageform kommer det att bli. God fortsättning!

Anonymous said...

Den är verkligen fin, hela familjen T beundrar. Nästan fuskigt att hänga den i hennes rum, vill ju ha den så alla ser. Fast då har ju alla bra anledning att hänga hos henne. Mormorn såg den idag, sa genast att du lätt har beställare på förskolor - en plansch skulle vara hitt på dagis. Men se till att ha julledigt först, gott om tid att göra fler alfabet nästa år!
Maten är knaprad på, härlig känsla av välmåga att ha kylen full av stora bitar kött.

Anna Lena Mayor Ekeblad said...

Ha ha ha ha! Jag vet att det kommer att sluta med att du tar med dig tavlan till jobbet. Hi hi Tack för fina komplimanger. Är redan trött på att vara ledig. Man får ont i ryggen av att vila. Måste nog gå till ateljén en sväng i helgen. Kram!