Monday, December 8, 2008

Det här kommer att bli vackert!


Ibland händer saker som förändrar allt. Stunder man tittar tillbaka på och minns som milstolpar i livet. Nu tycker ni kanske att jag är galen. Igen. Men det hände något otroligt stort i helgen! Något jag vet kommer att leda till många vackra tavlor.

Så här var det. Jag, mannen och finaste vännen sprang ju runt en sväng i Stockholm och tryckte in alla mina favorit saker på ett par timmar. Ett av stoppen var Svenskt Tenn-butiken på Strandvägen. Jag köper inte så ofta något där inne. Men jag fullkomligt älskar att stå och nypa i de lyxiga, mönstrade, färgsprakande och inspirerande Josef Frank tygerna. 

På en liten hylla i butiken stod ett par vackert snidade trä stämplar som prydnad. Jag var så klart där och pillade. Någon hade tålmodigt skurit ut vackra blomrankor, fåglar och blad i trä. Hantverk! Sånt man inte ser så ofta. Då säger min kompis "Sånna där tror jag vi har någonstans i våran källare. En hel påse. B tog med sig dem från en Indien resa för massor av år sedan. Dom kan vi nog rota fram till dig."

"Skojar du?!" Dagen efter levererades en hel påse, säkert tio stycken, unika trästamplar till mitt hotellrum. "Hepp! Dom kan du få låna i tio år om du vill. Jag har torkat av dem. Det var lite spindelväv på dem." Sån är hon min vän! Det var liksom inga konstigheter med det. Hon hade stämplarna och självklart tyckte hon att de passade bättre i min ateljé än i hennes källare. 

Jag ska måla på dem och trycka dem mot vackra papper och dukar. Känner i hela kroppen att det kommer att bli galet vackert. Kanske det finaste någonsin! Tack till mannen också. Det var han som fick bära ombord dom på tåget.

No comments: