Wednesday, December 3, 2008

Blomma ger blomma


Kreativitet föder kreativitet. Om man börjar greja, skapa och fixa vill man bara göra mer och mer och mer! Men jag visste inte att "blomma föder blomma". Men så är det tydligen. Idag passade jag ju på att köpa en blomma till mig själv - för jag tyckte jag behövde det. 

Å så kommer min vän O förbi med en blomma till mig. En amaryllis. En liten. "Så den inte tar för stor plats". Jag älskar amaryllisar. Det är kul att följa dem dag för dag och se hur den lilla knoppen blir flera galet stora klockor. Om man är tålmodig kan man ju till och med börja med att följa löken. Jag är inte tålmodig så det passar fint att O kom men den som redan har en stor liten knopp. 

Jag ska berätta mer om min kompis O snart. Vi lärde känna varandra under ett stressigt projekt på Röhsska Museet förra våren. Då jobbade jag på Nudie Jeans och vi hade hyrt en lokal på designmuseet för att visa jeans för alla agenter. Kort och gott kan man säga att vi på två dygn skulle bygga upp en hel utställning, presentera kollektionen och sen riva ner alltihopa igen.

Det blev jätte snyggt och bra ... till slut. Mycket tack vare att en snäll man (numera kompis O) som arbetade på museet förbarmade sig över oss och stannade kvar ett par timmar på kvällen för att vi skulle hinna bli klara. 

Sen visade det sig att jag och O delar ett brinnande intresse för bokstäver och konst. Skillnaden är bara att han kan väldigt mycket i ämnet och jag bara gör en massa saker utan att veta någonting om det... Nu har vi en deal där vi bollar idéer med varandra. Eller ja, jag frågar honom tusentals dumma frågor och han svarar tålmodigt. I vår ska vi försöka förverkliga några av de här idéerna. Då kanske han får lite valuta för sitt tålamod, sina kloka svar, utlånade böcker och Google tips. 

No comments: