Wednesday, November 12, 2008

Nr 401


Tur för mig att det händer så mycket roliga saker just nu! Annars hade jag nog ägnat mer tid åt att tänka på min autoimuna kropp. Det måste vara den där "kosmiska rättvisan" jag tror på. Nu har jag i alla fall börjat äta både Cortisonet och den nya läskiga medicinen. Det är jag och 400 andra som knaprar på den. Eller nej nej nej, inte knaprar. Man måste svälja den hel. Det står i bipacksedeln att det är farligt att ta i den om den går sönder. 

Helt otroligt vad forskningen har kommit fram till när det gäller medicin. Den här lilla tabletten jag stoppar i mig varje dag (skall så småningom bli tablett-er, men man måste långsamt vänja kroppen) bryter ner mitt immunförsvar. På så sätt hoppas man stoppa de autoimuna organen från att "gnaga" på sig själva?! Tyvärr blir man ju samtidigt grymt känslig mot infektioner, väldigt illamående och ljuskänslig. Ha ha ha! Jo, men lite roligt är det ju. Pest eller kolera!

Håller i alla fall tummarna för att den ska "kicka in" fort. Måste gå till sjukhuset och ta blodprov en gång i veckan de kommande månaderna. Känns också så där lite konstigt komiskt, att alla vet vad man heter när man kommer till Sahlgrenska. Dom tycker nog det är lite roligt att man är yngre än alla pensionärer som fyller korridorerna. Igår kände dom igen mig på Apoteket också. Ha ha ha! "Heeeej! Ja, du har ju ovanligt efternamn OCH ovanlig medicin." 

Ska inte klaga. Det skulle ju vara värre om man var helt anonym. Men jag skulle hellre vilja att dom kände igen mig för något annat än att min kropp råkat bli autoimun. Kanske måste hänga några tavlor på Sahlgrenska. Ser ut som Ryssland där. 

No comments: