Friday, November 21, 2008

En smula patetisk vardag


Morgonen är en liten kamp. Just nu måste jag få i mig Cortison, Sulfa och "gift tabletten som ska stänga ner imunförsvaret" någon gång under dagen. Cortison ska man äta på morgonen. Det är någonting med kroppens egen produktion, binjurarna och något mer. För att inte förvirra kroppen ska den medicinen sväljas på morgonen i alla fall. 

Jag har testat lite olika tidpunkter och varianter med de andra tabletterna. Nu har jag kommit fram till att det bästa är att ta så mycket som möjligt direkt på morgonen, när jag har ätit frukost. Men sen börjar kampen. Klart man mår illa när man precis har svalt en handfull blandad kompott. 

Magen knackar hjärnan på axeln och viskar "Jag vill kräkas." "Nej, det vill du inte." svarar hjärnan. "Det är bara att glömma." "Men jag tror jag måste." svarar magen. Hjärnan försöker vara tålmodig och förklara det hela logiskt för kroppen: "Kräks du så flyger ju alla tabletterna upp och vi blir aldrig bättre." Magen fattar men vill ändå inte sluta må illa. 

Mitt i allt det här dividerandet pep min mobil imorse. Det var min kompis som ville rapportera om ett väldigt lyckat överlämnande av en lyckokaka. Hon kom förbi ateljén, för några dagar sedan, och köpte en till sin vän. Visade sig att det blivit helt perfekt! Lappen inuti kakan passat perfekt och gav önskat resultat. 

När sånt händer blir man ju så himla glad. För ett ögonblick glömde jag bort att må illa. Ska försöka hålla kvar den känslan hela dagen!

No comments: