Wednesday, November 18, 2009

Vilken dag!


En av de saker jag älskar med att vara egenföretagare är friheten! Om jag vill kan jag ta sovmorgon och istället arbeta hela natten. Eller göra som idag. Ägna förmiddagen åt att åka till Häggum utanför Falköping och titta på ett torp.

Tur att vi har börjat kolla på stugor i god tid, för mycket av det vi har åkt och tittat på ser inte alls ut som bilderna på Hemnet. Jag menar om man tittar hela hösten och vintern så kanske man springer på ett guldkorn lagom till våren?!

Dagens torp hade en rätt rutten fasad och ett "extra" hus på gården som var mer ett renoveringsprojekt än ett rekreationstillhåll. Hur som helst så var det väldigt mysigt att åka på utflykt och andas lite lantluft. Själva huset låg fint omgivet av röda stugor och betesmark. Fast vi blev lite fnissiga när vi svängde av landsvägen in på den mindre vägen som ledde fram till torpet. Där låg nämligen en gigantisk, superful gammal fabriksbyggnad. Verkligen jättestor. Och grå. När vi frågade mäklaren vad det var för fabrik låtsades han först inte riktigt förstå vilken vi menade.

"Ööööö, den där jätte stora, grå som ligger precis vid infarten." "Jasså den. Vet inte om den är aktiv eller nedlagd." Efter en stund sa han att han trodde att dom hade brutit uran där förr. "Uran?!" Plötsligt kändes det rätt viktigt att få reda på alla vattenvärden.

Medans vi står och samtalar passar vår hundvalp på att rulla sig i en hög med bajs. Jo, bajs! Eftersom det inte fanns något vatten vid huset fick vi åka de två timmarna hem med en bajsig hund i bilen. Ha ha ha! Allt det här kommer nog att kännas rätt komiskt om ett tag, men just nu känns det mest väldigt skönt att vara tillbaka i ateljén.


Innan jag gick hem igår gjorde jag klart det här underbara karamelliga halsbandet. Går att linda många, många varv runt halsen. Säljs i fin ask!

No comments: