Monday, November 23, 2009

Text på canvas

Måndag och ösregn. Tur att det finns te, levande ljus och hyacinter att glädja sig åt. Svårt att förstå att det bara är en månad kvar till jul. Eller förresten, det kanske är så här det brukar vara i Göteborg i slutet av november?!


Jag har fått flera förfrågningar om text på canvas tavlor. Är det något jag gör? Jaaa, visst är det det! Jag har målat många avlånga, en hel del uppdelade på flera små dukar och några riktigt stora!

När man målar på canvasduk har man en mycket större möjlighet att arbeta med struktur och leka med vad som är upp och vad som är ner på själva tavlan. Ofta roterar jag duken när jag målar. Vänder den upp och ner och målar över texten. Tanken är att man ska kunna skymta hemlig, övermålad text om ljuset faller på tavlan.



I macforums butik på Kungsgatan i Göteborg hänger en annan text på canvas. Den är fin på ett renare sätt, väldigt svart och vit. Enkel. Inte massor av lager av färg. Mer text rakt upp och ner.







No comments: