Monday, November 9, 2009

På rad i skogen


Tillbringade hela söndagen i skogen. Eller i ett hus i skogen kanske är mer korrekt. Fast nu låter det ju helt fel inser jag. Vi hälsade på en vän som bor i ett jätte stort, nybyggt hus en bit från Alingsås. Så det var inte spartanskt eller så. Men väldigt härligt och inspirerande.

Jag har skrivit om deras hem tidigare. Det är ett sånt där ställe man trivs på. Alla sköter sig själva. Det är inte så noga. En läser tidningen, någon annan bakar en sockerkaka. Några barn är ute. Andra inne. Vår hund lekte med deras, jämfört med vår lilla Prick, megastora bjässe till Foxterrier.

Men några saker gjorde vi faktiskt gemensamt. Vi packade lite kaffe och bulle och gick ner till sjön. Hela gänget (- jättehunden som fick stanna hemma) Pricken som är en stadshund blev helt till sig av alla dofter, nya ljud och smaker så hon for runt som en galning. Till slut badade hon lite för mycket av kroppen, blev rätt kall och orsakade att vi bestämde oss för att gå upp till huset igen. Men sen blev hon lite varmare och vi gick en lång omväg/promenad genom skogen istället för den vanliga vägen hem.

Skog kan vara väldigt mysigt. Vi gick på en lång rad på en liten stig. Ibland gick den brant upp och ibland fanns den nästan inte alls. Vet inte om det var skogen, huset, alla vackra saker i det fina huset, människorna, att min hund hade en så bra dag, lunchen, den tända spisen eller bara att vara totalt ledig - men inspirerad blev jag. Tillbaka i stan tog jag ett långt, varmt bad och skrev ner massor av nya idéer till nya tavlor. Härlig dag!

No comments: