Friday, February 20, 2009

Fortsättning


Igår låg det ett kuvert och väntade på mig när jag kom hem! Ett sånt där vitt kuvert, som ser ut som en räkning, på ett sätt också är det, men mest av allt är ett glädjebesked!

Fortsättningen på "skriva kreativt" blir av. Det var kallelsen (räkningen) som låg där och glittrade på hallmattan. Folkuniversitetet har lyckats få ihop en liten grupp som ska få äran att lyssna till Sofie Jansson flera timmar i veckan under åtta veckor. 

Sofie har en speciell förmåga. Hon får mig att göra som hon säger. Det är ganska ovanligt. Jag är inte så bra på att gå på kurs. Är en sån där jobbig deltagare som tycker att "Så där kan man ju också göra, men jag gör så här istället." Genom åren har jag läst sjöfart, kalligrafi, grafisk design och försökt mig på art school. Den sistnämnda var jag tvungen att hoppa av. Det gick för långsamt. 

Men Sofie har en förmåga att lägga upp de tre timmarna på ett kreativt, intensivt och inspirerande sätt. Oftast drar hon igång en övning så fort man har satt sig. Inte ens jag hinner tycka att det blir segt. Det är en bedrift att kunna inspirera andra människor till kreativa stordåd mellan kl 18 och 21.15 en vardagskväll. 

Vet ni vad kvinnan har gjort nu då? Jo, ser ni. Hon har frikostigt lovat mig att testlåna den lilla Singermaskinen hon har i källaren. En symaskin! Precis som jag önskade mig. Snö, mörker och kyla känns lite mer uthärdligt nu när jag vet att jag har så mycket nytt och kul framför mig!

1 comment:

Eva Ekeblad said...

Haha! Hade inte fattat hur lik mig du är när det gäller kurser!!

Jättekul att ni fick fortsättning - och vad bussigt med symaskinen.