Monday, January 12, 2009

Nya typer



Jag har nästan inte vågat skriva om det, för jag var så rädd att om jag pratade om det skulle det försvinna. Men nu står jag här och tittar på dem. Nu är dom mina. Nu vågar jag skriva om det och VISA dem för er!

Efter att ha läst artikeln i Linnébladet var det en trevlig man som kontaktade mig angående typer. Hans far hade ett boktryckeri i Hälsingland som lades ner för 30 år sedan. Mannen hade sparat utvalda typer i både trä och metall i alla år. Längst in i källaren stod lådor med kast staplade i en stor hög. 

Nu frågade han om jag kanske var intresserad av att köpa dem. Tjoohoooo! Klart jag ville. Jag är ju ständigt på jakt efter nya typsnitt, speciellt i trä. Men alla tryckerier jag har pratat med har ju för länge sedan gjort sig av med dem, ofta slängt eller bränt upp dem. 

Mannen lovade att återkomma till mig när han "städat sig in till dem". De förvarades, som sagt var, längst ner, längst in i källaren. I lördags var jag och M och tittade på dem. Jag kunde inte sluta skratta! Värdelöst för någon, sentimentalt för en annan och TOTAL LYCKA för mig! Nya typsnitt betyder ju tusen nya möjligheter till roliga text-tavlor för min del!

I går hjälptes vi åt att frakta dem från hans källare, till vår bil och slutligen in i ateljén. Nu står dom här i stora staplar. Jag är så lycklig! Har än så länge bara hunnit gå förbi och klappa lite på dem. Men så snart jag har torkat damm och gammal svärta av dem ska jag börja skapa fina saker. 

BO - du är min hjälte! Ska klura ut en fin, rolig, glad text och göra en tavla till dig som du kan ha som minne. Det lovar jag!

2 comments: