Thursday, January 15, 2009

Min vän ska flytta




Klockan var 5, 10 över sex igår eftermiddag. Jag hade precis tagit på mig ytterkläderna och greppat kassen med mat som jag handlat tidigare under dagen. Stod och skramlade med nycklar och hänglås och skulle precis stänga ateljén. Då kom dom! Paret som bor mittemot min ateljé. Dom har varit hos mig tidigare och tittat på en tavla till sin vita vägg. 

Nu hade dom bestämt sig. Båda två hade blivit förtjusta i "idag". Nu ville dom ta hem den. Helt underbart så klart. Men nästan lite sorgligt också. Jag målade den tavlan våren 2007, i min gamla ateljé. Jag kommer så väl ihåg när jag satt på golvet och målade den. På den tiden var jag fortfarande anställd och målade bara på fritiden. Det var den här våren som mina tankar mer och mer cirkulerade kring idén att säga upp mig och satsa på mina egna drömmar. 

Jag vet att tavlan kommer att få det bra i sitt nya hem! Och jag tror och hoppas att det fina paret kommer att få glädje av den. Jag lovar att den är fylld av energi, drömmar och mod!

No comments: