Monday, January 12, 2009

Blyexpert sökes!


Flera av lådorna med typer är gjorda av metall. Måste vara bly. Jag skulle så himla jätte gärna vilja borra hål i dem och göra halsband. Frågan är bara om man kan ha dem hängandes kring halsen om det är bly i dem. Det är ju giftigt att få i sig. Men är det giftigt att ha på sig? Man kanske kan lacka dem på något sätt?

Jag får helt enkelt ta och prata med någon kunnig person på Miljöförvaltningen eller Kretsloppskontoret. Har ju faktiskt en kompis som jobbar på det ena stället och en kompis som jobbar på det andra. Lyxigt med välutbildade vänner!


2 comments:

Anonymous said...

Bly tas upp genom huden...
Det finns bly i en del smycken, men halten brukar nog inte vara så mycket mer än 10%... Men kemikalieinspektionen vill totalförbjuda bly i smycken och för något år sedan läste jag att de funderade på att polisanmäla en del modekedjor som sålde blyhaltiga smycken...
Hoppas det var svar på frågan :P

Anna Lena Mayor Ekeblad said...

Aha! Där fick jag svaret jag nog visste att jag skulle få. Inga smycken av de här finingarna alltså. Lite trist. Men man vill ju inte blyförgifta någon... Vill man vara fin får man lida pin - men kanske inte dö!