Wednesday, October 29, 2008

Japansk stämpel!


Hon kom tillbaka! Katsumi var här igår igen, med sitt nyopererade öga. Hon var på gott humör och hade med sig massor av påsar och väskor. Hon ville visa mig exempel på hur man kan skriva japanska tecken i olika stil. Om jag har förstått det hela rätt så visar varje tecken ett ljud och varje ljud har massor av varianter av utformning. Hon visade flera olika sätt att skriva AN A LEE NA. Jag försökte välja tecken som såg rena och enkla ut. Så att det ska gå fint att överföra dem till en stämpel. Tänker att det kan vara svårt att få med alla detaljer om man väljer allt för invecklade tecken.

Katsumi tyckte inte att mina pennor var så bra. Hon fnissade, pekade på mina tavlor och sa "You paint and no good pens. Funny. Very funny!" Så idag ska hon komma tillbaka med några exempel på mitt namn skrivet med japanska tecken. Hon hade nämligen en väldigt bra penna hemma som hon tänkte skriva med. 

Jag måste komma på något bra sätt att tacka henne för all hjälp. Hon vill inte ha betalt. Vad kan man ge till en liten japansk dam?!

1 comment:

Eva Ekeblad said...

Undrar vad hon har för pennor…