Tuesday, March 10, 2009

en sol


Idag är det en fin mamma som fyller år. Hennes dotter tittade in till mig i ateljén igår och pratade om den illgula krukan med en lika brandgul blomma i. Den som har stått i mitt fönster. Den jag sålde nästan med en gång. 

Rotade fram en tom liten betongfärgad kruka ur mina gömmor som jag raskt målade i samma brandgula färg. Slipade fram lite betongfärg, för det tycker jag är snyggt. Spraylackade den och lät den torka, upp och ner på min trappa. 

När jag stod där och tittade på den såg jag att den var väldigt lik en sån där sol som alltid var med i något konstigt barnprogram på 70-talet. Någon slags animerad film. Fast på den tiden betydde inte animerat tecknat, utan mer collage som då och då rörde på sig. 

Blev lite glad och nostalgisk när jag såg krukan torka på trappan. Nu har vi ploppat ner en gul blomma i den. Lite senare ska den överlämnas. Fast då är ju inte jag med. Det är inte min mamma som fyller år idag. 

No comments: