Monday, March 2, 2009

Blad på väggen



Våra vänner har byggt ett hus! Ett vackert hus mitt i skogen vid en sjö. Ett hem med högt i tak och fönster på smarta ställen så ljuset faller in på ett ljuvligt sätt. Redan när man svänger in på uppfarten och världens piggaste, gladaste, galnaste, lösaste Fox Terrier möter en känner man glädjen bubbla upp i magen. 

Det är ett sånt där hem där alla får plats. Alla kan göra sin grej utan att be om lov eller ursäkt. Är man törstig så hittar man något att dricka i kylskåpet. Känner man för att lägga sig i soffan och läsa så gör man det. 

Igår var det en farfar i rullstol, en lillebror, en mamma med tredje barnet i magen, en pappa som högg ved/lagade lamm, en byxlös liten kille och en prinsess flicka med allvarlig blick som mötte oss i dörren. 

Sen minns jag inte allt som hände. Jag vet bara att jag kände mig glad och att jag stod högt upp på en stege och målade blad på den alldeles nybyggda, alldeles väldigt vita väggen. Att jag fick det!

Sen vet jag också att jag från stegen, där högt upp i luften, pratade om roliga, hemska, tokiga, inspirerande och fina saker med min gravida vän som tog en välförtjänt minipaus i soffan. Väggmålningen är en trestegsraket. Det är viktigt att den torkar ordentligt innan man målar mer. Just nu är den väldigt turkos/blå. Den ska bli guldigare, gulare, rödare, varmare. 

En trestegsraket som kanske kommer att målas under flera veckor, månader, år ... Den kommer att bo in sig i huset. Jag längtar redan efter att åka tillbaka och fortsätta. Fåglar ska det sitta på väggen också. Röda. Glada. 


2 comments:

Anonymous said...

Det kommer att bli jättefiiiint med bladen, fåglarna som om naturen flyttat in en liten stund, det triggar igång mig med massor av iseer.
Ha det gott och ta det försiktigt på stegen, det lät ju som om det var högt i tak på mer än ett sätt.
Marika

Anna Lena Mayor Ekeblad said...

Stegen var fin men lite skranglig. Den letades fram i mormorns sommarstugeförråd. Jag gillar sånna där förråd som rymmer det mesta. Precis som hus med högt högt högt i tak. Kul att du blev inspirerad!