Wednesday, March 4, 2009

Det där skvallret


Lyckades locka det där skvallret ur min kompis T. Hans syster arbetar som kostymör. Hon har ett finger med i spelet när det gäller alla stora, svenska filmer. Väldigt duktig och super trevlig så klart!

För någon månad sedan kom hon, fullastad med shoppingpåsar, och hälsade på i ateljén tillsammans med sin bror. Ni vet hur det är med mig och prassliga, lockande kassar och påsar. Jag mer eller mindre tvingade henne att packa upp plagg efter plagg ur sina lyxiga förpackningar. Vet inte om jag gillar emballaget eller kläderna mest...

Inser att det är ett hårt jobb att lära känna rollfigurer + deras skådespelare för att sedan luska fram kläder som passar karaktärerna + att sedan övertala skådespelarna om att det är rätt. kan tänka mig att arbetet innefattar 50% styling och lika många procent psykologi.

Just nu är i alla fall systern söderut och arbetar med Wallander-projektet. De fina "vår bärs örhängena" som lånades med från min ateljé passade perfekt på Lena Endre som är med i serien. En rolig bonus var att Lena blev väldigt förtjust i dem själv också!

Skvallret var alltså att örhängena är med i en scen där Lena ska gå på teater. Först hade hon tydligen en snygg, uppsatt frisyr där örhängena syntes väl. I sist minuten bestämdes det dock att håret skulle hänga fritt, ungdomligare, vildare. Vet inte om det betyder att örhängena blir osynliga... Kul hur som helst! 

Nästan roligast att hon gillade dem privat också. Då kanske de får gå på teater på riktigt någon gång. Örhängena alltså. Lena kanske sätter upp sitt hår och går på teater med dem ... eller på Hemköp!

Örhängena på bilden är lila. Lenas är bruna. 

No comments: