Monday, May 3, 2010

Samarbete med SCP och Göteborg & CO

Idag är det premiär! Nu skickar Göteborg & CO ut en pressrelease om samarbetet mellan mig, reklambyrån SCP och Kulturkalaset. Väldigt spännande! Så här skriver dom:

Kulturkalas får konstnärlig stämpel

Göteborgs kulturkalas den 10 – 15 augusti har i år fått ett nytt grafiskt koncept. Konstnären Annalena Mayor Ekeblad har använt gamla trätyper för att skapa budskap i olika bokstavsmönster. För kulturkalaset är det första gången som en konstnär är engagerad i det grafiska uttrycket.

Annalena Mayor Ekeblad har ateljé och butik i Göteborg och gör både tavlor, smycken och prylar. Bokstavstryck med textbudskap i olika färger, storlekar och typsnitt har blivit ett kännetecken för hennes tavlor. Nu går mönstret igen i Kulturkalasets kampanjmanér och genomsyrar allt från affischer och annonser till vykort och tygvepor. Men det var inte alls självklart:
– Först var jag tveksam till att vara med. Men sedan gjorde vi några förslag och det blev väldigt fint. Jag har lovat mig själv att bara göra sådant jag själv tycker om, säger Annalena.

Bokstäverna trycks med gamla trätyper som målas för hand i olika färger. Trätyperna har Annalena hittat i en butik där de såldes som utsmyckning.
– Ingen hade nog tänkt att någon skulle använda dem. De är riktigt gamla och slitna och därför blir bokstäverna också lite ojämna men vackra.
Varje bokstav är handgjord. Till Göteborgs kulturkalas har hon använt samma teknik.

– I vanliga fall gör jag inte textbudskap på beställning. Det är många som frågar men jag säger alltid nej. Det var därför jag tvekade till en början nu också.

Hon gör också smycken, tårtor och andra bakverk av betong och brickor med texttryck. Annalena har tidigare jobbat på reklambyrå men sedan två år tillbaka gör hon sin konst på heltid.

Idén till årets kampanj är framtagen av reklambyrån SCP, som från och med 2010 har ett samarbete med Göteborgs kulturkalas. 

2 comments:

Nike said...

Det är inte varje dag du dyker upp i nyhetsbrevet från stadens egen tidning Vårt Göteborg. Men vackert när det händer.

http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1/kultur_o_fritid,nytt_grafiskt_koncept_ska_tydliggora_kalasets_innehall

Anna Lena Mayor Ekeblad said...

Wow! Vad spännande. Jag tycker hela den här grejen är väldigt overklig. Lite som "Är det på riktigt? Kan dom andra också se det här?" Väldigt roligt!