Tuesday, September 22, 2009

Hittat i gömmorna


Förra söndagen hjälpte vi mamma att flytta. Den här söndagen hjälpte vi henne att fylla ett släp med skräp som vi åkte med till tippen. Kan erkänna att jag och min storebror tittat på varandra några gånger och himlat med ögonen över alla lådor med saker som skulle flyttas med från gamla till nya lägenheten. "Varför sparar hon på det här?!"

Men så plötsligt blev jag glad över att min mamma har ett problem med att göra sig av med gamla saker. Hittade vår gamla "Spirograph" i en låda. Den lyxiga fördelen med att ha en amerikansk farmor är att vi under hela vår barndom fick roliga presenter från andra sidan Atlanten. Saker man inte så lätt kom över ute på landet under 70-talet.

Jag och min bror har "lekt" med den här "Spirografen" i timmar och åter timmar. Man kan skapa vackra mönster i olika färger med hjälp av de här små plastsnurrorna. Tänk att den låg där i en låda och väntade på mig. Shit vad jag ska måla mönster nu! Kan nog bli snyggt att klippa ut och montera på något av mina collage. Återkommer med bilder!

4 comments:

Anonymous said...

AH! Vill ha!!!

Anna Lena Mayor Ekeblad said...

Vänta bara tills du ser hur snygga saker man kan göra med de små plastmojängerna! Kolla in originalpennorna i kartongen. Wow! Fast dom är tyvärr torra och förlorade.

Anonymous said...

Var det spirografen man använde för att göra "broderier" d v s spetsaktiga mönster, försöker att minnas...

Anna Lena Mayor Ekeblad said...

Exakt! Kolla på de mönster som finns på asken. Det är sånt man kan trixa och fixa med.