Friday, May 25, 2012

Kärleken slog till på Norrgavel!

"Cirklar" har fått ett nytt hem! Den har flyttat hem till Kajsa. Jag blir alltid lika varm, glad och stolt när en kund hör av sig och berättar om hur det gick till när de föll, ibland till och med förälskade sig i någon av mina tavlor. I den vackra miljön inne på butik Norrgavel är det lätt att bli kär. Varje gång jag går in där vill jag bära med mig hälften ut. Just nu är det en liten trädgårdssax jag går och spejar på.

Vissa tavlor har en speciell historia. Ibland skriver jag ett par rader till kunden om det finns några specifika tankar eller känslor bakom deras tavla. "Cirklar" är en av tavlorna som har en historia:

Jag är väldigt inspirerad av utsikten från flygplan. Du vet det där rutiga mönstret som uppstår när man genom det minimala flygplansfönstret ser åkrar, ängar, odlingar och små vattendrag passera förbi nere på marken. Låter kanske konstigt i det här fallet eftersom mönstret är cirklar. Men det är faktiskt så att vissa odlingar uppifrån är just runda. Jag tror att det beror på att bevattningssystem bildar en cirkel när de snurrar (Tänk dig en stor sprinkler som gör skörden frodig.) Strax innan jag började måla den här tavlan såg jag filmen "Up in the air" med Georg Clonney. I början av den filmen ser man under någon minut just precis utsikten över runda odlingar genom ett flygplansfönster. Något jag måste ha tagit med mig till atlején när jag sedan började måla din tavla. Det första snittet genom duken var faktiskt ett misstag! Jag hade ställt tavlan upp, tagit ett par steg tillbaka för att se den på lite håll. Då välter den! Landar så klart rakt på en vass bordskant och får en reva. Istället för att se det som ett misslyckande tänker jag att det kan bli en fin detalj och skär sedan noga resten av snitten som nu finns runt om hela tavlan.

2 comments:

Kajsa Grönkvist said...

Ja precis så var det! Kärlek vid första ögonkastet :) Kajsa

Anna Lena Mayor Ekeblad said...

Precis så ska det ju vara!