Thursday, May 17, 2012

California design - LACMA

Nu har jag packat upp mina väskor! Den här resan handlade ju inte om shopping. Men jag måste visa något jag fick med mig hem som jag är väldigt nöjd med. Mitt stora set med Charles Eames "house of cards". Barndomsminnen! Jag tror det måste ha varit min farmor som gav mig dem första gången. Då var de i storlek med en vanlig kortlek. Nu hittade jag dem i museumshoppen på LACMA, i lite större storlek. Min farbror såg min blick och vips hade jag en presentpåse i handen.

Man kan titta på dem, bygga med dem och framför allt inspireras av dem. Jag är sugen på att ta fram något liknande. Fast med mönster och bokstäver på.

Hela utställningen "California Design" var väldigt inspirerande. För ett par år sedan visade min farbror (han är arkitekt) mig det riktiga huset Eams bodde i. Det låg gömt uppe i bergen i Los Angeles. Lite skruffigt med en aura av övergivet hus över sig. Här på museumet hade de byggt upp en del av det inomhus. Lyckades knäppa en bild med mobilen innan en snäll vakt sa "No pictures" och jag skamset smög ner kameran.

http://www.lacma.org/art/exhibition/californiadesign

No comments: