Friday, May 8, 2009

Till min vän Bo!


Vissa människor kan man vara bekant med i flera år utan att riktigt någonsin bli vän med. Andra pratar man med en gång och omedelbar vänskap uppstår!

I vintras hade jag ett "det här ögonblicket är helt klart med på min 10 bästa stunderna någonsin i livet lista". Det var i en källare på Olivedalsgatan i Linnéstaden. På min ena sida stod min man och på den andra en herre jag precis träffat några minuter tidigare. Det var Bo. Mannen som hörde av sig till mig och frågade om jag kanske möjligtvis ville komma och titta på de gamla trätyperna han sparat i sin källare i över 30 år. (Olika källare visade det sig. Dom hade hängt med i tre flyttar.)

Jag är helt seriös när jag säger att mitt liv förändrades just där och då i Bosses källare. Gamla, vackra trätyper i olika storlek och typsnitt lyfte hela min verksamhet till oanade höjder. Plötsligt fick jag möjligheten att vidareutveckla mina texttavlor! Jag köpte hela lagret och lovade mig själv och Bo att han så fort som möjligt skulle få hänga en specialdesignad texttavla på sin vägg. 

Men det är här det blir trixigt. Jag brukar aldrig ha några problem med att komma på nya texter eller uttryck till mina tavlor. Men eftersom jag kände en sådan otrolig tacksamhet och värme till min nya vän fick jag plötsligt lite prestationsångest. "Jag måste göra den perfekta tavlan till honom!" Jag som sällan brukar rådfråga någon utan följa mitt hjärta och göra det som känns bäst i magen började plötsligt bolla idéer. T ex med min man. Alla hans förslag rimmade...

Bosse, min vän! Sent ska syndaren vakna. Jag vet att det har hunnit bli både maj och vår ute. Men nu har jag gjort en tavla till dig. Nu har den torkat färdigt så idag ska jag ploppa in den i en vit ram. Tack vare att jag fick äran att ta över din fars gamla trätyper kändes den här texten perfekt: 

"i mitt hjärta bor du"

Den rimmar inte. Men lite roligt är det ju att jag har smugit in ditt namn i den. Jag har gjort den med hjälp av en blandning av dina och mina trätyper. Hoppas du tycker lika mycket om den som jag gör. Kom och hämta när du har tid, lust och är i Sverige!




No comments: