Thursday, May 7, 2009

Mitt kvarter


Jag tycker så otroligt mycket om kvarteret och hela området där min ateljé ligger! Här finns en väldigt blandning av butiker, restauranger, vintageaffäerer, små mysiga bagerier och en väldigt fin ateljé som säljer texttavlor! (hi hi hi)

Folk har lite tokiga öppet tider och allt känns väldigt opretentiöst! På Kastellgatan ligger Alvar&Ivar, stans bästa surdegsbageri. Jag var där igår och köpte en "dinekel". Hela stället doftade ljuvligt av den hemgjorda müslin som tjejerna höll på att rosta i sin gigantiska ugn. 

På Sveagatan ligger Onkel Enkel. Han har "bara fina saker" - som det står på hans fönster. Så himla sant. Varje liten pryl är fin. Jag vill ha allt! För att mitt hem inte ska bli mer överbelamrat har jag börjat köpa små saker där till mina vänner istället. Mr T är t ex ägare av en ljuvlig, orange pepparkvarn som ser väldigt Italiensk och vacker ut. (Tror han var tvungen att rengöra den med bensin för att få bort alla lager av gammal kökskärlek. Men det var det värt.)

Som tur är har han bara öppet några timmar på onsdagkvällar och på söndagar. Igår fick jag finbesök av ... Onkeln. Han och hans vackra fru kom och hälsade på mig i ateljén. Dom sneglade förtjust på mina texttavstavlor. Visade sig att de älskar bokstäver - precis som jag!

Tror ni inte att de har ett "Onkel Enkel Pensionat" också. På Österlen så klart! Där alla rummen heter A, B, C osv. Jag vet inte vad ni tycker. Men jag tycker att det låter som att det borde hänga massor av texttavlor i de där rummen!

1 comment:

Unknown said...

Onkeln och hans Vackra Fru kan mycket väl tänka sig massor av snygga texttavlor på rummens putsade väggar. Kanske vi skall bli återförsäljare, våra gäster gillar säkert som vi, bokstävers magi.