Thursday, May 15, 2008

Lennarts trätyper


När man inte tror att dagen kan bli bättre så blir den plötsligt det!

Stod i min nya lokal och slet loss stora bitar av det stinkande, blåa, heltäcknignsmattegolvet när mobilen ringer. Antik Ingrid undrar om jag vill följa med och kolla på ett lager med gamla trätyper (bokstäver man förr använde att trycka affischer med) Tjugo minuter senare sitter jag i hennes skåpbil på väg till Hisingen. Vi parkerar i ett gammalt område som enligt Ingrid är "Bandidos land". På andra sidan gatan är bygget av moderna, fyrkantiga Älvstrandshus i full gång.

Ett par trappor upp i den ruffiga byggnaden sitter Lennart och plockar med sina bokstäver. Han ser ut som en för länge sedan pensionerad tryckare ska, stor, stolt, lite smutsig med jeans som hålls på plats med hjälp av ett par illa fungerande hängslen.

Jag är tvungen att bita mig själv i läppen för att inte skrika av lycka. Han har flera stora skåp fyllda med lådor som i sin tur är fyllda av massor av typsnitt i olika stil och storlek. Är man inte bokstavsnörd som jag (och som tur är även min själsfrände Antik Ingrid) kan man kanske inte förstå denna glädje. Men barn i godisaffär, apa på bananodling, Palle på Claes Olsson - ja ni fattar!

Jag förlorade nästan medvetandet av lycka men tror att vi hade paxat 41 olika typsnitt när vi väl var klara. Dessutom varsit stort skåp med lådor att förvara dem i. Glädje!

2 comments:

Eva Ekeblad said...

Menar du att det är 41 mer eller mindre fullständiga alfabeten?? Låter absolut fantastiskt!!

Anna Lena Mayor Ekeblad said...

Just nu ligger vi i "förhandling" om att köpa loss hela hans lager. Det var någon annan som skulle komma och titta också ... Men dom blev tydligen besvikna. Så nu ska jag och Antik Ingrid lägga ett bud på allt! Spännande!