Wednesday, January 16, 2019

Tusch och akvarell - flera chanser

När jag illustrerar i tusch och akvarell gör jag det ofta i omgångar. Alltså att jag gör tuschillustratonen på ett ark och akvarellfärgen på ett annat. Sen scannar jag in det i min dator, frilägger och lägger ihop dem. På så sätt ger jag mig möjligheten att göra fel. För ibland blir det lite för mycket färg, när det egentligen bara är en liten touch av akvarell som ska göra den enkla illustrationen fulländad. 

Hade jag gjort tusch och akvarell på samma ark hade jag bara haft en chans på mig att få till det. Nu behåller jag den svarta tuschteckningen och kan göra om akvarelldelen igen och igen tills det känns rätt. 

Vårlökarna blev fina i första försöker men kålbladen drunknade i allt det gröna. Ska göra en ny akvarellmålning med mycket mindre färg. Något som i slutändan ser så enkelt och lätt ut kan kräva många försök. Mycket målande, torkande, scannande och trixande. Tur att en tycker det är kul att pilla och fixa!

No comments: