Tuesday, June 19, 2012

Intervju - Företagsamma människor



Namn: Anna Lena Mayor Ekeblad
Bor: Göteborg 
Gör: Äger och driver "Ateljé Mayor Ekeblad" i Linnéstaden där jag målar texttavlor, stora akryltavlor, skapar bakverk i betong, designar halsband + diverse bruksföremål, samtidigt som jag skriver om alltihop på min bloggwww.mayorekeblad.blogspot.com.

Vem är din förebild och varför?
- Jag arbetade under slutet av 90-talet och början av 2000-talet på JC’s huvudkontor med marknadsföring. På den tiden var JC som ett stort växthus där många unga, kreativa människor uppmuntrades och fick möjligheten att utvecklas ganska fritt. Det var där jag träffade andra starka tjejer som t.ex. Maria Erixsson Levin (grundare av Nudie Jeans CO), Linda Friberg (grundare av Weekdays/Monki), Kiki Wallmansson (grundare av SVEA), och Eva Knutsson (grundare av Evahelena PR). Jag såg att det gick att vara kreativ, att våga drömma och att gå vidare och skapa något eget. Flera av JC-människorna är fortfarande nära vänner och utgör en stor del av mitt dagliga bollplank. 

Om du fick göra om din resa, vad skulle du göra annorlunda?
- För mig var det väldigt bra att vara anställd i 15 år innan jag startade eget. Jag lärde mig grunderna. Skaffade kontakter. Men jag kan, så här i efterhand, tänka att jag kunde ha unnat mig ett större självförtroende och litat mer på min egen magkänsla mycket tidigare. Det är faktiskt ok att känna att man är bra på något. Att man kan våga satsa!

Vad behövs för att Sverige ska få fler företagsamma människor?
- Jag har personligen aldrig använt mig av bidrag eller "starta eget kurser". Jag tror att man måste satsa, riskera och vara livrädd på egen hand för att lyckas. När det är upp till en själv är det så himla mycket lättare att inte ge upp. Engagemanget som krävs för att få sin verksamhet att gå bra, eller att ens finnas kvar måste komma ur en själv. Man måste älska det man gör. Jag tror att många inte vågar för att de tänker "Det går väl inte att leva på sin egen verksamhet?". Och det gör det ju. Men det krävs ju väldigt mycket vilja, kraft, ork och talang. Kaxigare, självsäkrare människor är det kanske som krävs?! Att vi slopar lite av allt jantelagstänkande kanske?! Men i slutändan gäller det ju att man själv är beredd att jobba stenhårt och ha en plan. 

No comments: