Tuesday, September 13, 2011

Tycke och smak

Den här ljusblå med illrött/orange på är på besök hos en fin familj. Dom känner lite på varandra. Tavlan tänker "Kan jag hänga här?" Familjen tänker "Vill vi att den hänger här?" Jag såg att lite kärlek sprakade mellan parterna redan här i ateljén så nu håller jag tummarna för att även den flytten blir permanent. Lyxiga tanke!
Det är så spännande det där med tycke och smak. För bara någon dag sedan var det en annan trevlig kund som gick och nöp i de olika stora tavlorna. Hon gillade dom rutiga. Jättemycket. Men så fick hon syn på den ljusblå med rött och utbrast "Den där är inte färdig va?" Precis som med allt annat i livet har man olika smak när det kommer till konst. Det som någon förälskar sig handlöst i kan i någon annans ögon var ofärdigt. Jag påminner mig ständigt om det när jag målar. Jag skapar bara sånt jag själv tycker är vackert. Att någon sedan älskar det är bara en bonus. Att någon annan inte alls tycker om det är bara naturligt.

No comments: