Wednesday, October 3, 2012

NK American Bakery

Vissa samarbeten är helt klart GODARE än andra! Vänta, så ska jag ta det från början. För länge länge länge sedan, det måste ha varit någon gång 2003 eller 2004, innan Egg and Milk låg i sin nuvarande lokal på Övre Husargatan i Göteborg. Då låg det ett galleri som hette "Verkligen" i lokalen. Eller det var nog inte ens ett galleri då, utan en dröm om ett ställe där rolig och fin konst skulle visas. Det var min gamla kollega Petur och hans fru Anna som hade skaffat lokalen. Samma driftiga par som en gång i tiden startade Franska bageriet. Tror att planen var att etablera en Chokolateria där. Men så blev det ett galleri och sedan Egg and Milk, för det var de som startade den verksamheten också.

Tappade jag bort er nu? Vad jag försöker komma fram till är att jag blev tillfrågad om jag var sugen på att visa mina tavlor på galleri Verkligen. Tror till och med att jag var först ut. Å det var klart jag ville! Jag kommer ihåg hur fint det blev och hur bra det gick! Självaste Olle Ljungström kom faktiskt förbi. Inte bara en gång, utan en gång om dagen alla dagarna vi hade öppet! Han köpte inget, men han målade istället en tavla till mig (?!)

Nu är det dags igen! För Petur och Anna har så klart gjort det igen. Startat något nytt, spännande och kul. Den här gången är det shop och servering på anrika NK i Göteborg. "American Bakery". Ett underbart ställe fyllt med bakverk, bagels, sallader och prylar på bottenplanet i NK´s vackra lokaler i Göteborg.

Vet ni vad det bästa är då? Att det finns en vägg där man kan visa tavlor. Fantastiskt smickrande att så här, nästan tio år senare få frågan igen. Om jag vill hänga några av mina tavlor på deras väggar. "Klart jag vill vill villlllll!" Så lite senare i höst måste ni komma och titta. Det blir muggar också. Det blir till och med ett litet vernissage. Jag vågar faktiskt lova att man kommer att få provsmaka lite goda grejor i samma veva som man tittar på mina tavlor. Tjohoooo! Återkommer med mer info här på bloggen när jag vet mer exakt vilka datum det blir!
http://www.facebook.com/NKAmericanBakery?fref=ts&rf=191664560847379
http://nk.se/sv/nk-goteborg/avdelningar/NK-American-Bakery/