Friday, May 20, 2011

Schäslong

Hjälpsamma människor! Jo, dom finns. Igår åkte jag till IKEA själv. Skulle strosa runt och titta på diverse småsaker. Då stod den där i fyndhörnan. Den röda schäslongen. Monterad och klar. Med ett riktigt finfint pris. Jag har funderat lite kring just en schäslong till ateljén. Skulle ju vara perfekt att kunna lägga sig och vila lite på arbetstid. Låta kreativiteten flöda. Rött har varit färgen i mina drömmar. Å så står den där på IKEA och ropar på mig. Kruxet var ju bara att jag var där själv. Stark är jag. Men så stark? Det är nu det händer. Inte bara en gång utan två. Jag behöver inte mer än ta tag i en sån där platt vagn och snegla på schäslongen förrän två män frågar mig om jag vill ha hjälp. "Javisst!" Upp på vagnen. Ut genom kassan. Rullar mot bilen och får ögonkontakt med en stilig herre och hans fru. De ler lite. Vänder sig om och tittar på mig där jag nu har kommit fram till min baklucka. Då händer det igen! Mannen frågar med ett leende "Vill du ha hjälp?" Tre sekunder senare rullar jag ut från parkeringen med min nya schäslong. Just det ja. Tre gånger borde jag ha skrivit. För när jag kommer fram till ateljén behöver jag bara gå in till min granne och andas om mitt fynd för att hon (gravid) rusar ut och ska hjälpa mig bära. Som tur är har hon en väldigt trevlig och hjälpsam praktikant som gjorde det mesta av bärandet. Själv fick jag nästan bara hålla lite i ett schäslongben. Tack alla underbara!

No comments: