Sunday, May 15, 2011

Inspirera vs. Kopiera

Det är en sak att bli inspirerad av någon. Det är något helt annat att kopiera det någon har skapat. Ni vet väl att det finns något som heter upphovsrättslagen. Den skyddar oss kreativa! Jag får jättemycket frågor om mina bokstäver. Var jag har köpt dem. Hur jag arbetar med dem. Ibland kan jag så klart bjuda på små tips och jag är stolt och glad över att kunna inspirera. Som ni vet är jag jättepetig med mina texter. Jag målar bara de texter jag själv har kommit på. Tackar alltid nej till ordspråk, namn och sångtexter. Dels för att jag har en egen smak som jag vill hålla mig till. Men också för att det helt enkelt är olagligt att i kommersiellt bruk använda texter andra människor har skapat. Det här är mitt yrke. Det är det här jag försörjer mig på. Tyvärr kommer jag att bli tvungen att vidta rättsliga åtgärder om någon kopierar mig och säljer de texter jag har skapat. Glad söndag önskar jag er alla. Jag väljer att utgå ifrån att alla kan göra ett misstag i okunskap. Men nu när jag har informerat er så vet ni ju vad som är ok och inte.

1 comment:

Anna said...

Heja dig, ingen ska stjäla det du skapat!