Saturday, April 23, 2011

Landsbyggden

Idag hade plantskolan öppet. Det har dom aldrig haft förut. I alla fall inte när jag har varit på plats. Det var precis lika fint som jag trodde. Penséer. Pelargoner. Mårbacka. Lycka. Jord. Trädgårdshandskar och kontantbetalning. Men allra bäst av allt var det här: Jag får syn på att det finns ett berg av gamla, snygga, trälådor i ett hörn av plantskolans parkering. "Kan jag köpa några lådor?" frågar jag snällt. "Köpa?!" skrattar mannen bakom kassan. "Det är bara att ta. Så mycket du vill." Jag kunde inte riktigt tro att det var sant. Bar så armarna värkte och tog vägen om kassan ut och sa "Då tar jag dom här då." Visst, visst nickade mannen. "Jävla stadsbo" tänkte han säkert. Men det sa han inte. Man är ju inte klok egentligen. Det är ju så här det ska vara. Vänligt och fint. Men så här i smyg kan jag ju säga att jag hade betalat hundralappar, (100-lappar) för de här finfina lådorna! Jag älskar landet.

No comments: