Sunday, July 31, 2011

Sarah´s Nyckel

Igår när jag stod i mataffären. Den lilla på landet. Grabbade jag åt mig en tidning när jag stod och väntade i kassan. En sån där glossig. Med plast runt. Tog en lite på måfå. En jag inte hade läst ännu. Där bakom plasten låg det en bok också. Så där som det gör ibland. Dom slänger med lite sommarläsning på köpet. Brukar vara av den tjejiga sorten. Den om brustna hjärtan och smörig kärlek. Ibland en deckare. Den här gången var det inte så. Boken var "Sarah´s Nyckel" av Tatiana de Rosnays. Jag är hemma i stan nu. Ett dygn har gått. Kom precis på att tidningen ligger kvar på landet. Oläst. Boken har jag slukat nu. Den var fantastisk. Den ÄR fantastisk. Vilken bra bok. Jag grät. Jag kunde inte sluta läsa. Den fick mig att inse hur dålig kunskap jag har. Hur lite historia jag kan. Den fick mig att börja Googla. Söka information. Den gjorde att jag en gång för alla bestämde mig för att jag ska ta reda på mer om mina äldre släktingar. Min farmor och farfars familjer. Kanske åka dit där de kom ifrån. Från början. Därifrån de fick flytta. Fly.

3 comments:

Casa of Mia said...

Åh så underbart att läsa hur du skriver o uttrycker dig! Kanske en film att se i vår filmklubb??

Anna Lena Mayor Ekeblad said...

Maria! Du måste läsa den här boken. Den är bra. Ska bli väldigt kul att höra mer om filmklubben. Kram!

Anonymous said...

vi får lov att fixa till stora intervjuboken med E. Jag översätter, Du illustrerar.
//B