Wednesday, December 3, 2008

Ett nytt hem



Ibland frågar folk mig om det inte är sorgligt att sälja en tavla, eller ett halsband som jag har lagt ner tid, kraft och energi på att skapa. "Nej!" brukar jag svara. Jag tycker ju det är helt galet lyxigt att folk köper det jag producerar. För sanningen är den att jag nog inte skulle kunna sluta skapa nya saker hela tiden, även om ingen gillade det jag gjorde...

Men sen har man ju så klart sina favoriter. Det kan vara ett speciellt halsband med en berlock som har inhandlats under någon extra rolig resa eller en tavla som betyder mer av någon anledning. 

Idag hände något fantastiskt. Familjen B kom in i ateljén! Jag träffade dem i lördags på julmarknaden i Kvarnbyn. Vi pratade en stund i kylan bland alla bord med julpynt och jag bjöd in dem till min verkstad. "Kom förbi om ni har tid och lust." Det var ett sånt där samtal som lämnade en skön känsla i kroppen efteråt. Jag vet att jag hoppades för mig själv att de skulle komma ihåg mig och hälsa på i ateljén. 

Och idag kom dom! Tjoohooo! De gick inte tomhänta härifrån . Inte med en utan TVÅ av mina favorit tavlor under armarna. "om du står stilla nu var står du då" är den allra första text-tavlan jag gjorde. Nummer ett! Texten har jag använt flera gånger men just precis den tavlan de köpte är verkligen ett original. The original. 

Som om inte det var nog föll de även för min favorit "du klarar allt vad som helst". Den som jag brukar börja min dag med att stå och läsa om och om igen. Det känns extra kul att veta att de här tavlorna kommer att hamna på väggar där de kommer att påverka massor av människor. De kunde inte ha fått ett bättre hem. Och jag känner mig som att jag har fått tre nya vänner - familjen B. Vi kommer att träffas igen! Och jag lovar att berätta mer och visa bilder. 

No comments: